خانه بانوان اشراق

خانه بانوان اشراق

خدایا، از تو می‌خواهیم که به سبب دانش بی‌حدّ خود، برای ما خیر و نیکی را برگزینی...

به ما الهام کن که آنچه را نیک و درست است، بدانیم و عمل کنیم،
و این را وسیله‌ای قرار ده تا به آنچه برایمان مقدّر فرموده‌ای خشنود شویم،
و به حکمی که در حقّ ما کرده‌ای گردن نهیم.

پس پریشانیِ دو دل بودن را از قلب ما بزدای
و ما را به یقینی همانند یقین بندگان مخلص خود یاری نمای،..

آنچه را قسمتمان کرده‌ای و برای ما ناخوشایند است، محبوب ما گردان،

و آن حکم تو را که دشوار می‌پنداریم، آسان ساز،
و در دل ما انداز که در برابر آنچه در حقّ ما خواسته‌ای، تسلیم تو باشیم،
و نخواهیم که آنچه به تأخیر انداخته‌ای، پیش افتد،
و آنچه پیش انداخته‌ای، به تأخیر افتد،
و آنچه را محبوب توست، ناپسند داریم،
و آنچه را خوش نمی‌داری، اختیار کنیم.


فرازهایی از دعای (33)صحیفه سجادیه- نیایش امام سجاد در طلب خیر
--------------------------------------------------------------


آدرس خانه ی بانوان اشراق

خیابان فاطمی، روبروی درب اصلی هتل لاله خیابان باباطاهر، کوچه سهند شرقی، پلاک 26

شماره تماس:
021-88391385

فلینظر النسان الی الطعامه: انسان باید به دقت به غذای خود بنگرد و در آن تأمل کند این سفارش خداوند است اما آیا ما هم به غذای خود دقت میکنیم؟ سبک زندگی ما ایرانیان با پیشینیانمان فرق دارد ، نظام خورد و خوراکمان هم دچار تغییرات زیادی شده، فروشگاههای بزرگ موا د غذایی، رستوران ها، کافی شاپ ها ، فست فود ها که هر روز مثل قارچ در خیابان های شهر می روید و در فرهنگ ما سابقه چندانی نداشته است. آری عادات غذایی ما به کلی متحول شده است. عادت کرده ایم اغلب هنگام غذا خوردن مشغول تماشای تلویزیون باشیم، سر سفره هایمان همیشه سالاد و دیگر مخلفات وجود داشته باشد، مواد مصرفی ما اغلب پاستوریزه و بسته بندی شده اند و تاریخ مصرف دارند یا غذاهایی که میخوریم اغلب دستکاری شده اند و در بسیاری از پدیده های وارداتی رکوردار هستیم اما با این حال شاید هنوز سفره ای در خانه هایمان پهن شود تا مانند سنت پدرانمان ما را به دور خود جمع کند. با این حال باید بپذیریم که عادات غذایی ما عوض شده حال آنکه فرهنگمان همان فرهنگ سنتی پدرانمان است.

آری تغذیه ی سالم برابر است با سلامتی و تندرستی حال آیا تغذیه ی سالم تنها راه دستیابی به جسم و روح سالم است یا اینکه مکمل دیگری هم دارد؟ شاید بارها این جمله را شنیده باشید (یا رب قو علی خدمتک جوارحی : پروردگارا اندامم را جهت خدمت به خودتت قوی گردان) لزوم داشتن بنیه ای قوی داشتن جسم و روح سالم است که علاوه بر تغذیه سالم میتوان آن را در ورزش و تحرکات بدنی نیز جستجو کرد. در ادوار گذشته به دلیل تحرکات بدنی بالایی که افراد به خصوص زنان خانه دار داشتند و تمامی امور خانه را به صورت یدی انجام میدانند مخصوصاً زنان روستایی علاوه بر امور خانه داری به کشاورزی هم مشغول بودند  بنیه های قوی و نیرومندی داشتند ولی با ورود ابزار آلات صنعتی به بازار چه در امور خانه داری ( ماشین لباس شویی، ماشین ظرفشویی، جارو برقی و.....) و کشاورزی، فعالیت بدنی به شدت کاهش یافت و  بیماری های ناشی از کم تحرکی  مانند چاقی افسردگی ناتوانی جسمی و .... ظاهر شد که به مرور باعث شد زنان برای بازیابی جسم و روح خود به باشگاه های ورزشی روی آورند. 

حال بیایید بپرسیم ورزش چه نقشی در تغییر سبک زندگی ما داشته است؟ ورزش هم با آگاهی نو پدید و نمایش اجتماعی بدن بسیار مورد توجه قرار گرفت و به وضعیتی مصرفی دچار شد ورزش قهرمان تولید کرد و قهرمان اجتماعی مدل مدهای جدید شد که یکی از آثار آن فروش میلیون دلاری برند های معروفی نظیر نایک، آدیداس و اسپریت شد این روند تا جایی ادامه یافت که ورزش به عنوان عاملی جهت تمایز اجتماعی و نشانه ی با فرهنگ بودن، باسواد بودن، اهل زیبایی بودن و .... مبدل شد.

ورزش مدرن که مبنای گرایش های امانیستی (اصالت انسان) در آن تثبیت شده بود به تدریج مرزها را درنوردید و هم پای دیگر مناسبات فرهنگی و مدنی غرب فرهنگ سنتی و ملی اقوام مختلف را در خود حل کرد، فلسفه ی امانیسم به عنوان مبنای فرهنگ غربی لذت از حال و پرورش جسم را در مقابل گرایش معنوی و دینی و قرار دادن تن در خدمت به روح و معنویت مطرح ساخت و با اصالت بخشیدن به انسان به عنوان قطب عالم امکان و محور و معیار همه ی ارزش ها مبدع نظام ارزشی نوینی شد که در آن تغییری جدید از همه ی مجموعه ارزش ها از جمله ارزش های تربیت بدنی عرضه می شد. مربیان و دست اندرکاران امر ورزش در کشور های شرقی و از جمله ایران به خاطر سابقه ی فرهنگی سنتی همواره دو جریان تربیت بدنی مدرن و سنتی را مخلوط کرده و گاه رنگ و لعاب فرهنگ سنتی را به ورزش مدرن زده اند. از طرفی دیگر علی رغم آنکه دو امر مهارتهای بدنی و تکامل جسمانی دو اصل محوری تربیت بدنی مدرن است که متأسفانه در سیر تدریجی خود با دو عنصر سیاست و تجارت ممزوج شده است . در برابر سیل ورزش مدرن که به مساعی گردانندگان امور سیاسی کشور و تبلیغات دستگاههای ارتباط عمومی گسترده تر می شد ورزش سنتی گام به گام عقب می نشست دلیل این امر روشن بود ورزش مدرن لذت نفس را اساس کار خود ساخته بود در حالی که در شیوه ی سنتی ورزش با پا گذاشتن بر روی آن تمنیات و خاموش کردن شهوات تربیت و تعلیم خود را آغاز می کرد از همین رو  ورزش برای کسب مدال،  ورزش برای اظهار وجود ، ورزش برای برتری جویی بر دیگران ، ورزش برای جلب اعتبارات  ......همه از خصوصیات ورزش مدرن است چرا که دیگر برای بشر رازی برای کشف کردن، غایتی دوردست برای رسیدن باطنی و فضایلی اخلاقی برای کسب کردن وجود نداشتدر واقع آلودگی سیاسی بیماری دوم ورزش مدرن است  بیماری مهلک اولیه را مذهب اومانیسم و رویکرد پایه گذاران ورزش مدرن به سنت یونان بر اندام تربیت بدنی سنتی وارد کردند و ویروس دوم را اهل سیاست و منادیان استراتژی قدرت. در واقع قهرمان این دوره از تاریخ ورزش جهان پیش از آنکه زاده ی ورزش باشد زاده ی سیاست است. حال برای مقابله با این مشکل در جامعه ی خودمان باید به مطالعه و بررسی مجموعه عوامل موثر در به انزوا رفتن سنت پهلوانی و تربیت پهلوانی گذشته و ورود ورزش مدرن از عصر مشروطه تا به امروز بپردازیم و مجموعه عوامل موثر در بسط غفلت از این امر مهم طی سال های پس از انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار دهیم . همچنین برنامه ای تدوین و طراحی کنیم از طرحی استراتژیک برای گذار از وضع موجود ، که تحقق این امر در گرو تدوین استراتژی فرهنگی کشور است.


  لزوم اهتمام ورزیدن به ورزش    

با توجه به تغییرات جهانی ، توسعه ی سریع علوم و تأثیر آنها بر زندگی افراد جامعه ، ماشینی شدن کارها و زندگی و همچنین افزایش اوقات فراغت و شیوع بیماری های مرتبط با بی تحرکی ارزش حیاتی و کاربردی تربیت بدنی افزون می گردد . تحقیقات ثابت کرده اند که حتی یک فعالیت بدنی ملایم نیز در صورتی که منظم باشد اثر مثبتی روی سلامتی افراد خواهد داشت. البته هر چقدر شدت تمرین بیشتر باشد تاثیر آن بر روی سلامتی مشهود تر است.به طور خلاصه یک فعالیت بدنی منظم جسمانی متوسط و در محدوده ی فزاینده می تواند به افراد در بهتر به نظر رسیدن و داشتن احساس بهتر درباره ی خویشتن کمک بسزایی داشته باشد. به عبارت دیگر فعالیت بدنی در مدت طولانی تری می تواند در کاهش احتمال بروز بیماری ها، افزایش کارایی افراد در زندگی روزمره و افزایش امید به زندگی در آینده موثر باشد.در جوامع اسلامی با توجه به اینکه سیاست گذاری ها در مکتب خدمت به اسلام می باشد ، تربیت بدنی در کمال و تعالی انسان ها موثر بوده و می تواند در جهت اهداف غایی انسان ها که همان سیر الی الله است گام بردارد.

مادر سالم جامعه ی سالم          

سلامتی بانوان در هر جامعه ای ، تأمین سلامت خانواده ، اجتماع و رشد و تعالی فرزندان را نیز به دنبال دارد .ورزش زنان را برای انجام وظایف مقدس مادری آماده تر ساخته و باعث می شود نسلی سالم ، فعال و نیرومند به وجود آورند. زنان در طول زندگی وظایف مهمی از جمله  همسر داری ، سپری کردن دوران بارداری ، تربیت فرزند و ... را عهده دار هستند که تمامی این وظایف نیازمند داشتن  روحیه ای با نشاط ، عضلات قوی و بنیه سالم و نیرومند است. شخصیت کودک با نگرش های مادر در دوران بارداری آغاز و از آن پس در آغوش و در کنار او از نظر جسمانی، روانی، اخلاقی، اجتماعی و معنوی شکل خواهد گرفت. به طور کلی زن با نشاط و سالم بهتر از انجام این مسئولیت برمی آید و برای فرزندانش نیز الگوی عملی  و طبیعی بهتری خواهد بود. تمرین های منظم ورزشی ، بخش مهمی از وظایف روزانه ی زن است که می تواند در سلامت ، بهداشت نسل و جامعه اثر گذار باشد و کسانی موفق تر خواهند بود که از سلامت بدن ، روان  و آمادگی جسمانی بهتری برخوردار باشند. برای حفظ شادابی و طراوت ، زنان همچنان که روح خود را جلا می دهند ، از جسم خود نیز غافل نشوند. و می توانند با انجام ورزش خصوصیات رفتاری ، اخلاقی و شخصیتی مطلوب را برای زندگی سالم و با نشاط کسب کنند. تحرک بدنی موقعیتی را برای زنان فراهم می کند که در آن شرایط از مشکلات زندگی خود دور می شوند و در فاصله ی کوتاه و متناوب فرصتی پیدا می کنند تا تجارب شاد و خوش آیندی را به دست آورند. در واقع ورزش برای بانوان حرفه و شغل نیست بلکه نوعی تفریح سالم است و زن به عنوان فردی از اجتماع باید از آن بهره مند شود.



فواید ورزش


ورزش  و تحرکات بدنی فواید بی شماری در سلامت روحی و جسمی افراد دارد که به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد:


·        افزایش انرژی بدن

·        کنترل وزن و تناسب اندام

·        تقویت سیستم قلبی و عروقی

·        تقویت سیستم تنفسی

·        کاهش افسردگی

·        تقویت استخوانها و عضلات

·        بهبود اعتماد به نفس و احساس سلامت


گزیده ای از تمرینات انعطاف پذیری و مراقبت از کمر

ناحیه قدامی ران-گروه های عضلانی: چهارسر و تاکننده های ران


تمرین 1: به حالت ایستاده یک پا را به طرف پشت ران خم کرده و مچ پا را به طرف بالا و باسن بکشید.


تمرین 2: به پهلو دراز بکشید، زانو را خم کرده و مچ پا را با دست گرفته، پا را با دست فشار دهید و لگن را به طرف جلو فشار دهید. پا را نکشید.


تمرین 3: در حالت درازکش به شکم ، زانو را خم کرده ، پا یا مچ پا را با دو دست بگیرید.پا را نکشید، زانوها را روی زمین نگه داشته و به کمر خود قوس ندهید.



ناحیه خلفی ران-گروه های عضلانی: همسترینگ و بازکننده های ران


تمرین 1:  در وضعیت درازکش به پشت بخوابید ، زانو را گرفته و تنه را به طرف پاها خم کنید.



تمرین 2: در حالت نشسته با پاهای صاف ، زانوها را گفته و تنه را به طرف پاها خم کنید.


تمرین 3: در حالت ایستاده ، پا را بر روی یک پله کوتاه بگذارید ، زانو را کمی خمیده نگه داشته و مفاصل ران را خم کرده تا جایی که احساس کشیدگی را لمس کنید.


تمرین 4: در حالت نشسته با خم کردن زانو و قرار دادن کف پا در کنار و داخل ران دیگر، تنه را با ستون فقرات صاف، آنقدر خم کنید تا احساس فشار کنید.


تمرین 5: در حالت درازکش به پشت ، با یک پای صاف و پای دیگر خمیده ، پا را با دو دست گرفته و ران را به طرف تنه خم کنید.




ناحیه کشاله ی ران (ناحیه خلفی ران)- گروه عضلانی : نزدیک کننده های ران

تمرین 1 : در حلت نشسته در حالی که کف پا ها روبروی یکدیگرند، دست ها را در قسمت داخلی زانو ها گذاشته و آن ها را به آرامی به پایین فشار دهید.

تمرین2 : در حالت ایستاده با پاهای دور از یکدیگر، یک زانو و مفصل ران را خم کرده،بدن را به طرف زمین پایین بیاورید.


تمرین3 : بر روی یک پا ایستاده ، در حالی که با استفاده از دیوار یا صندلی، خود را حفظ می کنید، ران را با پای صاف از بدن دور کنید. همچنین یک یار کمکی می تواند مچ پا را گرفته و به صورت فعال، عضلات را وادار به کشش بیشتر کند.




ناحیه ران- ناحیه ی خارجی تنه - گروه های عضلانی: دورکننده های ان و خم کننده های تنه

تمرین 1 : به حالت ایستاده دست ها را به طرف بالای سر، برده و آن ها را به هم قلاب کرده و تنه را به یکی از طرفین با زاویه ی کمتر از 20 درجه خم کنید.



تمرین 2 : به حالت نشسته با پاهای متقاطع و چهار زانو ، تنه را به راست چرخانده ، دست ها را در طرف راست ران گذاشته و بکشید. این کار را با طرف مقابل نیز تکرار کنید.



ناحیه خلفی پا- گروه عضلانی خم کننده پا 

تمرین 1 : در مقابل دیوار و به حالت خمیده ، در حالی که دست ها با دیوار در تماسند به سمت جلو قرار گرفته، یکی از پاها را جلوتر از پای دیگر قرار دهید.مفصل ران،زانو و مچ را خم کنید تا بدن به زمین نزدیکتر شود، کف پاها را در روی زمین صاف نگه دارید.



تمرین 2 : ایستاده در حالی که پنجه پاها در روی پله، جدول و یا قطعه ای چوبی قرار دارد، پاشنه ها را به طرف پایین بیاورید





نواحی پایینی و بالایی پشت- گروه عضلانی بازکننده های تنه

تمرین 1: با پاهای متقاطع و بازوهای مقابل سینه بنشینید.چانه ا به توو ببرید و به طرف جلو خم شوید. این در حالی است که سعی می کنید ساعد ها  زانو ها را لمس کنند.


تمرین 2: به حالت درازکش به پشت ، با زانو های خمیده ، ران ها را زیر کاسه ی زانو گرفته و زانو ها را به طرف سینه بیاورید.قسمت بالای پشت را صاف به زمین بچسبانید.





تمرین 3: به حالت زانو زده ، چانه را به طرف سینه آورده ، عضلات شکم و باسن را منقبض کنید و این در حالی است که به کمر خود قوس          می دهید.





ناحیه قدامی سینه، شانه، شکم - گروه های عضلانی: خم کننده های شانه، خم کننده های تنه

تمرین 1 : در حالت درازکش روی شکم ، بالاتنه را بالا بیاورید. تا آرنج ها به طور کامل باز شوند، لگن و ران ها را در تماس با زمین نگه دارید.



تمرین 2 : حوله یا طناب را با دو دست گرفته و دست ها را بالای سر به پشت تنه بچرخانید.


تمرین 3 : دست ها را در پشت تنه با آرنج های باز ، در هم قلاب کرده و به آرامی بازو ها را به طرف بالا بیاورید.





حرکات ورزشی مجاز وغیر مجاز

     مجاز : خم کردن جانبی گردن


   غیر مجاز :هیپر اکستنشن گردن



     مجاز : دراز و نشست


  غیر مجاز : دراز و نشست با حالت دستهای قلاب شده در پشت سر



     مجاز : خم کردن ران/ تنه به صورت نشسته


غیر مجاز : خم کردن بدن حمایت ران/تنه



مجاز : حرکت شتر



غیر مجاز : حرکت گاو آهن



مجاز : باز کردن تنه


غیر مجاز: حرکت قو




مجاز: دراز و نشست مایل


غیر مجاز: حرکت چاقو ( نشستن v شکل )





مجاز: بلند کردن پا در امتداد تنه




غیر مجاز: بلند کردن پا همراه با هیپر اکستنشن تنه



مجاز: کشش همسترینگ - زانو به سینه


غیر مجاز: کشش همسترینگ - پا روی میله




مجاز: کشش همسترینگ 


غیر مجاز: کشش عضله ی روی ران



مجاز: نیمه اسکات


غیر مجاز: اسکات همراه با خم شدن عمیق زانو



مجاز : پرش بدون پیچ


غیر مجاز: پیچیدنهای سریع و پریدن های توأم با پیچ