خانه بانوان اشراق

خانه بانوان اشراق

خدایا، از تو می‌خواهیم که به سبب دانش بی‌حدّ خود، برای ما خیر و نیکی را برگزینی...

به ما الهام کن که آنچه را نیک و درست است، بدانیم و عمل کنیم،
و این را وسیله‌ای قرار ده تا به آنچه برایمان مقدّر فرموده‌ای خشنود شویم،
و به حکمی که در حقّ ما کرده‌ای گردن نهیم.

پس پریشانیِ دو دل بودن را از قلب ما بزدای
و ما را به یقینی همانند یقین بندگان مخلص خود یاری نمای،..

آنچه را قسمتمان کرده‌ای و برای ما ناخوشایند است، محبوب ما گردان،

و آن حکم تو را که دشوار می‌پنداریم، آسان ساز،
و در دل ما انداز که در برابر آنچه در حقّ ما خواسته‌ای، تسلیم تو باشیم،
و نخواهیم که آنچه به تأخیر انداخته‌ای، پیش افتد،
و آنچه پیش انداخته‌ای، به تأخیر افتد،
و آنچه را محبوب توست، ناپسند داریم،
و آنچه را خوش نمی‌داری، اختیار کنیم.


فرازهایی از دعای (33)صحیفه سجادیه- نیایش امام سجاد در طلب خیر
--------------------------------------------------------------


آدرس خانه ی بانوان اشراق

خیابان فاطمی، روبروی درب اصلی هتل لاله خیابان باباطاهر، کوچه سهند شرقی، پلاک 26

شماره تماس:
021-88391385

سلامت و تغذیه

جمعه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۴۹ ق.ظ

فلینظر النسان الی الطعامه: انسان باید به دقت به غذای خود بنگرد و در آن تأمل کند این سفارش خداوند است اما آیا ما هم به غذای خود دقت میکنیم؟ سبک زندگی ما ایرانیان با پیشینیانمان فرق دارد ، نظام خورد و خوراکمان هم دچار تغییرات زیادی شده، فروشگاههای بزرگ موا د غذایی، رستوران ها، کافی شاپ ها ، فست فود ها که هر روز مثل قارچ در خیابان های شهر می روید و در فرهنگ ما سابقه چندانی نداشته است. آری عادات غذایی ما به کلی متحول شده است. عادت کرده ایم اغلب هنگام غذا خوردن مشغول تماشای تلویزیون باشیم، سر سفره هایمان همیشه سالاد و دیگر مخلفات وجود داشته باشد، مواد مصرفی ما اغلب پاستوریزه و بسته بندی شده اند و تاریخ مصرف دارند یا غذاهایی که میخوریم اغلب دستکاری شده اند و در بسیاری از پدیده های وارداتی رکوردار هستیم اما با این حال شاید هنوز سفره ای در خانه هایمان پهن شود تا مانند سنت پدرانمان ما را به دور خود جمع کند. با این حال باید بپذیریم که عادات غذایی ما عوض شده حال آنکه فرهنگمان همان فرهنگ سنتی پدرانمان است.

آری تغذیه ی سالم برابر است با سلامتی و تندرستی حال آیا تغذیه ی سالم تنها راه دستیابی به جسم و روح سالم است یا اینکه مکمل دیگری هم دارد؟ شاید بارها این جمله را شنیده باشید (یا رب قو علی خدمتک جوارحی : پروردگارا اندامم را جهت خدمت به خودتت قوی گردان) لزوم داشتن بنیه ای قوی داشتن جسم و روح سالم است که علاوه بر تغذیه سالم میتوان آن را در ورزش و تحرکات بدنی نیز جستجو کرد. در ادوار گذشته به دلیل تحرکات بدنی بالایی که افراد به خصوص زنان خانه دار داشتند و تمامی امور خانه را به صورت یدی انجام میدانند مخصوصاً زنان روستایی علاوه بر امور خانه داری به کشاورزی هم مشغول بودند  بنیه های قوی و نیرومندی داشتند ولی با ورود ابزار آلات صنعتی به بازار چه در امور خانه داری ( ماشین لباس شویی، ماشین ظرفشویی، جارو برقی و.....) و کشاورزی، فعالیت بدنی به شدت کاهش یافت و  بیماری های ناشی از کم تحرکی  مانند چاقی افسردگی ناتوانی جسمی و .... ظاهر شد که به مرور باعث شد زنان برای بازیابی جسم و روح خود به باشگاه های ورزشی روی آورند. 

حال بیایید بپرسیم ورزش چه نقشی در تغییر سبک زندگی ما داشته است؟ ورزش هم با آگاهی نو پدید و نمایش اجتماعی بدن بسیار مورد توجه قرار گرفت و به وضعیتی مصرفی دچار شد ورزش قهرمان تولید کرد و قهرمان اجتماعی مدل مدهای جدید شد که یکی از آثار آن فروش میلیون دلاری برند های معروفی نظیر نایک، آدیداس و اسپریت شد این روند تا جایی ادامه یافت که ورزش به عنوان عاملی جهت تمایز اجتماعی و نشانه ی با فرهنگ بودن، باسواد بودن، اهل زیبایی بودن و .... مبدل شد.

ورزش مدرن که مبنای گرایش های امانیستی (اصالت انسان) در آن تثبیت شده بود به تدریج مرزها را درنوردید و هم پای دیگر مناسبات فرهنگی و مدنی غرب فرهنگ سنتی و ملی اقوام مختلف را در خود حل کرد، فلسفه ی امانیسم به عنوان مبنای فرهنگ غربی لذت از حال و پرورش جسم را در مقابل گرایش معنوی و دینی و قرار دادن تن در خدمت به روح و معنویت مطرح ساخت و با اصالت بخشیدن به انسان به عنوان قطب عالم امکان و محور و معیار همه ی ارزش ها مبدع نظام ارزشی نوینی شد که در آن تغییری جدید از همه ی مجموعه ارزش ها از جمله ارزش های تربیت بدنی عرضه می شد. مربیان و دست اندرکاران امر ورزش در کشور های شرقی و از جمله ایران به خاطر سابقه ی فرهنگی سنتی همواره دو جریان تربیت بدنی مدرن و سنتی را مخلوط کرده و گاه رنگ و لعاب فرهنگ سنتی را به ورزش مدرن زده اند. از طرفی دیگر علی رغم آنکه دو امر مهارتهای بدنی و تکامل جسمانی دو اصل محوری تربیت بدنی مدرن است که متأسفانه در سیر تدریجی خود با دو عنصر سیاست و تجارت ممزوج شده است . در برابر سیل ورزش مدرن که به مساعی گردانندگان امور سیاسی کشور و تبلیغات دستگاههای ارتباط عمومی گسترده تر می شد ورزش سنتی گام به گام عقب می نشست دلیل این امر روشن بود ورزش مدرن لذت نفس را اساس کار خود ساخته بود در حالی که در شیوه ی سنتی ورزش با پا گذاشتن بر روی آن تمنیات و خاموش کردن شهوات تربیت و تعلیم خود را آغاز می کرد از همین رو  ورزش برای کسب مدال،  ورزش برای اظهار وجود ، ورزش برای برتری جویی بر دیگران ، ورزش برای جلب اعتبارات  ......همه از خصوصیات ورزش مدرن است چرا که دیگر برای بشر رازی برای کشف کردن، غایتی دوردست برای رسیدن باطنی و فضایلی اخلاقی برای کسب کردن وجود نداشتدر واقع آلودگی سیاسی بیماری دوم ورزش مدرن است  بیماری مهلک اولیه را مذهب اومانیسم و رویکرد پایه گذاران ورزش مدرن به سنت یونان بر اندام تربیت بدنی سنتی وارد کردند و ویروس دوم را اهل سیاست و منادیان استراتژی قدرت. در واقع قهرمان این دوره از تاریخ ورزش جهان پیش از آنکه زاده ی ورزش باشد زاده ی سیاست است

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۲۰
خانه بانوان اشراق

باشگاه سلامت و تغذیه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی